• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Etusivu
  • Älykoti
    • Älylaitteet
    • Piha
  • Lifestyle
    • Perhe
    • Vauvavuosi
    • Raskausaika
    • Yrittäjyys
  • Viherkasvit
  • Suosittelen
  • Yhteistyö
  • Rekisteriseloste

Älykodin avaimet

Arjen älyratkaisut

Olet täällä: Alkuun / Lifestyle / Perhe / Tesla sähköauton kulut 

Tesla sähköauton kulut 

15/02/2024 by Joanna

Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy.

Meille kotiutui Tesla sähköauto keväällä 2022. Sähköautojen myynnin nousu on ollut viime vuosina huomattavaa. Yksi merkittävimmistä syistä sähköautojen suosioon ovat niiden alhaiset käyttökustannukset verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin. 

Uuden Teslan onnellinen omistaja kotimatkalla.

Sähköauton hinta

Sähköautojen hankintahinnat ovat historiallisesti olleet korkeampia kuin perinteisten autojen. Kuitenkin on huomattava, että sähköautojen hinnat ovat laskeneet merkittävästi teknologian kehityksen ja tuotantomäärien kasvun myötä. 

Tesla on tehnyt viime vuosina merkittäviä hinnan alennuksia uusien auton ostajien iloksi, mutta romahduttanut samalla käytettyjen autojen hintoja. Huhtikuussa 2023 uutisoitiin, että uuden Model Y:n ja Model 3:n hinta oli pudonnut ensimmäistä kertaa alle 40 000 dollarin USA:n markkinoilla. 

Uutta Teslaa tilattaessa valittavana on Rear-Wheel Drive tai Dual Motor All-Wheel Drive mallit. Jälkimmäinen on neliveto auto, jossa on myös pidempi toimintasäde. Model Y:ssä on nelivetomalleissa long range, jonka toimintasäde on 533 kilometriä ja Performance 514 kilometrin toimintasäteellä. Performancen huippunopeus on 250 km tunnissa, long rangessa huippunopeus on 217 km/ tunti. Performance myös kiihtyy nopeammin.

Meillä on long range malli käytössä ja kiihtyvyyttä on enemmän kuin tarpeeksi. Sen lisäksi, että ohitukset onnistuvat vaivattomasti, niin auto lähtee äkäisesti myös taaksepäin. Ajankin yleensä Chill tilassa, joka hillitsee kiihtyvyyttä ja säästää renkaita (eikä tule vahingossa peruutettuakaan seinästä sisään :D).

Blogin kirjoitushetkellä uudesta Teslasta ilman lisäominaisuuksia saa maksaa alla olevasti. 

Model 3

Rear-Wheel Drive 43 990 euroa
Dual Motor All-Wheel Drive 51 990 euroa

Käytettynä Model 3:sen hinnat lähtevät 28 350 eurosta ylöspäin.

Esimerkki käytetyn Model 3:sen rahoituksesta

Sortterin palvelusta voi arvioida kuukausihintaa autolainalle. Käytetylle Model 3:lle kuuden vuoden laina-ajalla tulisi kuukausihinnaksi arviolta noin 464 euroa.

Model Y

Rear-Wheel Drive 44 990 euroa
Dual Motor All-Wheel Drive long range 51 990 euroa
Dual Motor All-Wheel Drive Performance 57 990 euroa

Esimerkki autolainasta Tesla Model Y:lle

Kymmenen vuoden laina-ajalla uuden performance mallin kuukausihinnaksi tulisi arviolta noin 620 euroa. Kuvankaappaus Sortterin laskurista.

Auton rahoitus 

Rahoitusta auton ostoon voi kilpailuttaa helposti Sortterin kautta, jolloin yhdellä hakemuksella saat lainatarjouksen useammasta paikasta. Saamasi tarjoukset järjestetään edullisisuusjärjestykseen todellisen vuosikoron mukaan. Todellinen vuosikorko sisältää myös lainaan liittyvät muut kulut, kuten palvelumaksut, tilinhoitokulut ja kuukausimaksut. 

Autolainaa on mahdollista hakea, jos on yli 20-vuotias, sinulla on säännölliset palkka- tai eläketulos, eikä sinulla ole maksuhäiriömerkintöjä.

Teslan latauksen hinta

Meidän Model Y:n akun kapasiteetti on 75kWh ja täydellä akulla toimintamatka 530 kilometriä. Akkua ei kuitenkaan koskaan saa ajaa täysin tyhjäksi. 

Mitä tyhjempi akku on, sitä nopeammin akkua saa ladattua. Toki latausaikaan vaikuttaa myös onko akku esilämmitetty ja mikä on ulkolämpötila. Useimmiten laturille saavuttaessa akussa on itselläni ainakin 10% jäljellä. Normaalissa ajossa akkua ei suositella ladattavaksi yli 80%. Pitkiä matkoja varten akun voi toki ladata täyteen. 

Kesällä ajomatkaan vaikuttaa myös se, että minun tulee käytettyä paljon Teslan automaattiajoa, joka oman kokemukseni mukaan syö karkeasti noin 10 % enemmän akkua kuin ajaminen ilman vakionopeudensäädintä ja automaattiohjausta. 

Alla muutama esimerkkki latauskerrasta talviaikana. Huomioitava on, että etenkin kovilla pakkasilla saa varautua siihen, että autolla pääsee ajamaan noin puolet sen ilmoittamasta matkasta. Alla olevat matkat on siis käytännössä kesämatkoja. 

Esimerkki 1: Lataus korkeateholaturissa 55,656 kWh akkuun 44 minuutin kauppareissun aikana. Lataus maksoi 0,35 euroa / kWh eli 19,48 euroa kokonaisuudessaan. Ladatulla matkalla pääsee auton laskurin mukaan noin 388 kilometriä.

Esimerkki 2: 19 minuutin matkalataus, jossa ehdin latauksen aikana hakea välipalaa kaupasta ja syödäkin sen osittain.  Tänä aikana akku latasi 26,706 kWh, lataus maksoi 9,35 euroa (0,35 euroa / kWh). Tällä pääsee jatkamaan matkaa noin 188 kilometrin verran kelin ollessa plussan puolella.

Latauspaikkojen hinnat

Hinnat suurteholataukselle artikkelin kirjoittamishetkellä:

  • K-lataus 0,33 € / kWh (4,67 € / 100 km)
  • ABC-lataus 0,30 € / kWH  (4,25 € / 100 km)
  • Teslan superchargereissa hinta on vaihdellut 0,53-0,62 euroa / kWh (7,50 – 8,77 € / 100 km)

Halvemmalla pääsee toki, jos autoa voi ladata kotona. Tammikuussa pörssisähkö oli ajoittain jopa miinuksella eli auton lataaminen tuotti rahaa. Toki pörssisähköllä ladatessa kannattaa katsoa aina sähkön sen hetkinen hinta. Teslassa latauksen voi myös ajastaa haluttuun kellonaikaan. Usein öisin sähkö on edullisempaa. 

Keskimääräisesti tammikuussa 2024 pörssisähkö maksoi 0,137 € / kWh + siirto noin 10 senttiä/ kWh eli 100 km lataus maksaisi tähän hintaan 3,35 €. Jos akkuun ladataan tällä hinnalla yllä olleen esimerkki 1:sen mukaan 55,656 kWh, niin yhden latauksen hinnaksi tulisi 13,19 €. 

Kokemuksia Tesla Model Y:stä

Oma Model Y Teslamme on kulkenut mallikkaasti muutamaa rengasrikkoa lukuunottamatta tähän asti. Nyt tulossa on ensimmäinen huoltokeikka johtuen jäähdytysnesteen vajauksesta. Huollon kuluja ei vielä ole tiedossa, mutta päivitän artikkelia huoltokeikan jälkeen. 

Monilla foorumeilla varoitellaan sähköautojen talven kestävyydestä, mutta meidän sähköauto on vienyt aina turvallisesti perille kelistä riippumatta. On selvää, että akkua menee talvella enemmän lämmitykseen, mutta tämä tarkoittaa vain tiheämpää lataustarvetta. 

Teslan ohjaamossa ei ole mittareita, vaan kaikki tieto tulee keskellä olevaan näyttöön. Tämä tuntui ensin vähän hassulle, mutta kun näyttöön on tottunut, niin ei perinteisiä mittareita enää kaipaakaan. 

Yksi hauska ominaisuus Teslassa on myös regenariitivinen jarrutus. Tämä tarkoittaa, että kun jalka ei ole kaasupolkimella, niin auto jarruttaa ja syöttää ylimääräisen energian takaisin akulle. Kaupunkiajossa tämä tarkoittaa sitä, että jarrupoljinta tarvitsee käyttää todella harvoin, etenkin kesäaikaan. Teslan sivuilta löytyykin suositus painaa jarrupoljinta usein, jotta jarrulevyt ja roottorit kuivuvat ehkäisten ruostetta ja korroosiota. 

Teslan automaattiohjaus

Automaattiohjaus on kesällä kätevä. Käytännössä ohjausta on järkevää käyttää taajama-alueiden ulkopuolella. Täysin yksin ei autoa saa jättää ajamaan, vaan kuskin käden on oltava ratilla koko ajan. 

Odottamattomia nytkähdyksiä matkoilla on tullut, kun auto saa jostain väärän nopeusrajoituksen ja hidastaa yhtäkkiä vaikkapa satasesta 30 kilometriin tunnissa. Kuskin tehtävä on tällöin pistää vinhaan tassua kaasulle, ettei takana tuleva ole kohta perää pussailemassa.  

Auto ei myöskään osaa havainnoida, miten nopeasti toinen auto liikkuu pois edestä. Jos kadun yli on tulossa auto, niin ihmiskuskin on helppo hahmottaa tarvitseeko vauhtia hidastaa, automaatti sen sijaan näkee vain edessä olevan auton ja lyö jarrut pohjaan. 

Mikään täydellinen ominaisuus ei automaattiajo siis missään nimessä vielä ole, mutta enimmäkseen se tekee kuitenkin ajamisesta todella rentoa. Ajettuani nyt vajaan kaksi vuotta Teslalla en todellakaan haluaisi enää muuta autoa alleni, niin mukavaa ajaminen on. 

Kategoriassa: Perhe Avainsanoilla: kaupallinen yhteistyö

Viimeisimmät blogitekstit

Esimerkki ketogeenisesta ruokavaliosta. lautasella lohta ja kasviksia.

Ketogeenisen ruokavalion vaikutus kilpirauhaseen

Ketogeeninen ruokavalio kiinnostaa yhä useampia niin painonhallinnan, energiatasojen kuin hormonitoiminnankin näkökulmasta. Mutta miten ketogeeninen ruokavalio vaikuttaa kilpirauhaseen, ja mitä merkitystä …

Lue lisää
Valurautapannulla kanaa ja kasviksia menossa grilliin

Grillikauden avajaiset paleo-tyyliin

Lämmin kevätilta voi tarkoittaa vain yhtä asiaa: grilli kuumaksi! Tänä vuonna aloitimme kauden paleo-ruokavalion hengessä. Tässä postauksessa kerron, mitä paleo …

Lue lisää
Leikuulaudalla sipulia ja selleriä, teksti hyvinvointi

WildFit ja minä – matka takaisin omaan hyvinvointiin

Jos joku olisi vuosi sitten kysynyt, lähtisinkö vielä ruokavalion rajoittamisen polulle, olisin vastannut varsin tiukasti ”en todellakaan”. Takana oli vuosien …

Lue lisää
Kasvivalo ikkunan edessä

Tarvitsevatko huonekasvit kasvivaloja?

Huonekasvit tuovat vihreyttä ja eloa koteihin, mutta erityisesti talvikuukausina moni miettii, riittääkö luonnonvalo pitämään kasvit hyvinvoivina. Tässä blogitekstissä pureudumme siihen, …

Lue lisää
Oura-sormus

Kokemuksia Oura-älysormuksesta – Gen 4 ominaisuudet

Sain Oura-sormukseni 2018 vuoden marraskuussa puolen vuoden odotuksen jälkeen. Pieni kapistus kerää yllättävän paljon tarkkaa dataa, unen ja palautumisen mittaus …

Lue lisää
Korvausilmaventtiili ikkunaluukussa

Sisäilma kuntoon korvausilmaventtiileillä – Kokemuksia Velco VTR-100

Kaupallinen yhteistyö Velco Oy. Vanhan talon ilmanlaatua on helppo parantaa korvausilmaventtiileillä, jotka tuovat ulkoa raikasta ilmaa sisätiloihin ja varmistavat ilmanvaihdon …

Lue lisää

Lukijan vuorovaikutus

Kommentit

  1. Mare Kinanen sanoo

    02/03/2024 17:12

    Kiitos tästä. Oli kiinnostavaa lukea sähköauton ominaisuuksista ja eteenkin hinnoista. Niistä ei ole ollut mitään käsitystä 🙂

  2. Amalian maailma sanoo

    02/03/2024 23:32

    Komea auto monenlaisilla hienouksilla!👍

  3. Melissa Laitakari sanoo

    03/03/2024 14:46

    Me taas luovuttiin autosta ja liikutaan julkisilla. Katsotaan jos joskus tulisi hyvä vaihtoehto sähköautolle, niin ehkä voisi harkita uudestaan auton hankintaa.

  4. Nadine G / Via Per Aspera Ad Astra sanoo

    15/03/2024 00:47

    Miten muuten akun kesto tai yhden latauksen riittävyys muuttuu sen mukaan miten kivin ajat? Syökö kiihdytys paljon akkua?

    • Joanna sanoo

      15/03/2024 15:56

      80-100 vauhdissa pitää aikalailla kutinsa akun riittävyys siihen mitä auto esittää. 120 moottoritiellä syö akkua vähän enemmän, mutta ei ole tullut pidettyä silmällä mikä on kulutuksen suhde.

Ensisijainen sivupalkki

Joanna

Joanna Niininen Toimitusjohtaja, äiti ja yritysvalmentaja. Hurahtanut teknologiaan, älykodin ratkaisuihin, joogaan ja taistelulajeihin.
Lue lisää minusta.

Seuraa minua somessa

Facebook Älykodin Avaimet LinkedIn Instagram Älykodin Avaimet blogit.fi

Viimeisimmät artikkelit

  • Ketogeenisen ruokavalion vaikutus kilpirauhaseen
  • Grillikauden avajaiset paleo-tyyliin
  • WildFit ja minä – matka takaisin omaan hyvinvointiin
  • Tarvitsevatko huonekasvit kasvivaloja?
  • Kokemuksia Oura-älysormuksesta – Gen 4 ominaisuudet

Kategoriat

Älykoti kategoria Lifestyle kategoria

Avainsanat

arvostelut histamiini-intoleranssi kaupallinen yhteistyö kirje lapselleni Kuopio letut mediaosumat Philips hue valot pukeutuminen pöytäpuutarha remontti reseptit Reviews Sollertis WordPress

Yhteistyössä

Sollertis

Somestrategia - opas yrittäjälle

Easylinehost Finland

Copyright ©2018-2023 · Joanna Hoffren · Powered by Sollertis

← Muulinkorva eli syngonium podophyllum on monimuotoinen viherkasvi ← Maitohappobakteerit & histamiini-intoleranssi